Ảnh nền đường dẫn điều hướng của bài viết Giải đề IELTS Writing task 2 thi trên máy BC ngày 18/9/2024
Home » Giải đề IELTS Writing task 2 thi trên máy BC ngày 18/9/2024

Giải đề IELTS Writing task 2 thi trên máy BC ngày 18/9/2024

Cùng Smartcom khám phá chi tiết dạng bài, dàn ý và bài giải mẫu trong đề thi IELTS Writing task 2 thi trên máy BC ngày 18/9/2024 nhé!

Ảnh đại diện của tác giả Smartcom IELTS GEN 9.0 Smartcom IELTS GEN 9.0
5/5 - (1 vote)

Đề bài:

Some experts suggest that all cyclists should have to pass a test before being allowed to ride a bike on public roads. Agree or Disagree?

BC – IELTS Computer-delivered test – 18/9/2024

 

giai-de-thi-ielts-writing-task-2

Đề bài này có thể được hiểu như sau: Một số chuyên gia đề xuất rằng tất cả người đi xe đạp nên phải vượt qua một bài kiểm tra trước khi được phép đạp xe trên đường công cộng. Bạn đồng ý hay không đồng ý?

Hướng dẫn lập dàn ý

Bài này có thể triển khai theo hướng liệt kê cả mặt ưu điểm và bất cập của việc thi bằng lái xe đạp, rồi đưa ra giải pháp thay thế cho bằng lái xe đạp.

Luận điểm 1: Ưu điểm của việc thi bằng lái xe đạp

  • Enhancing Traffic Safety:
    • Reducing accidents: Minimizing accidents caused by cyclists who are unfamiliar with traffic laws.
    • Raising awareness: Increasing public awareness of the importance of obeying traffic rules.
  • Ensuring the Quality of Road Users:
    • Assessing skills and knowledge: Evaluating cyclists’ riding skills and knowledge of traffic laws.
    • Eliminating unqualified individuals: Removing individuals who are not qualified to participate in traffic.

Luận điểm 2: Nhược điểm của việc thi bằng lái xe đạp

  • Administrative Burden:
    • Time and resource consumption: Consuming time, effort, and financial resources for organizing examinations.
    • Creating barriers: Creating barriers for people who want to use bicycles as a daily mode of transportation.
  • Difficulty in Implementation:
    • Incompatibility: Bicycle licensing examinations may not be suitable for everyone, especially children and the elderly.
    • Difficulty in monitoring and enforcement: Difficulties in monitoring and punishing violations.

Luận điểm 3: Giải pháp thay thế

  • Strengthening Traffic Safety Education:
    • Organizing training courses: Organizing classes and training courses on traffic laws and safe cycling skills.
    • Promoting awareness: Widely promoting the importance of obeying traffic rules and ensuring safety while participating in traffic.
  • Improving Transportation Infrastructure: Constructing dedicated lanes for bicycles.

Trên đây là khung dàn ý những ý tưởng bạn có thể triển khai, tuy nhiên, khi viết thành 1 bài luận thực tế, cần cân đối các ý tưởng để tránh bài viết quá dài và vẫn đến không đủ thời gian, bài mẫu dưới đây sẽ cung cấp cho bạn cách ghép các ý tưởng để có một bài luận chặt chẽ và logic hơn: bài viết này band 8.5+

Bài giải đề thi IELTS Writing task 2

giai-de-thi-ielts-writing-task-2-bc-19-8-24_optimized

The proposition that all cyclists should be mandated to pass a proficiency test before being permitted to ride on public roads is a contentious one, sparking debate among transportation experts and cyclists alike. While the intent behind such a measure is undoubtedly to enhance road safety, a closer examination reveals that the potential drawbacks may outweigh the benefits.

Undeniably, a cycling proficiency test could improve road safety. By ensuring that cyclists possess a fundamental understanding of traffic rules and possess the necessary skills to navigate various road conditions, accidents could be significantly reduced. Moreover, a standardized test could help to identify and address any gaps in cyclists’ knowledge or abilities.

However, implementing such a requirement would present several challenges. The logistical hurdles of organizing and administering tests on a large scale would be substantial, particularly in urban areas with high cycling rates. Furthermore, mandating a test could deter individuals from choosing cycling as a mode of transportation, thereby undermining efforts to promote sustainable and healthy living.

Rather than imposing a blanket requirement for all cyclists, a more effective approach would be to focus on targeted education and infrastructure improvements. By providing comprehensive cycling education in schools and communities, and by creating safe and segregated bike lanes, we can encourage more people to cycle while simultaneously enhancing road safety.

In conclusion, while the desire to improve road safety is commendable, mandating a cycling proficiency test is not the most effective or equitable solution. By investing in education and infrastructure, we can create a cycling environment that is both safe and accessible to all.

Từ vựng cần nhớ 

Từ/ Cụm từ Phiên âm IPA Từ loại Nghĩa tiếng Việt
contentious /kənˈtenʃəs/ adjective gây tranh cãi, gây tranh luận
proficiency /prəˈfɪʃənsi/ noun sự thành thạo, sự thông thạo
mandate /ˈmænˌdeɪt/ verb yêu cầu thực hiện, bắt buộc
undoubtably /ʌnˈdaʊtəbli/ adverb chắc chắn, không nghi ngờ gì
navigate /ˈnævɪɡeɪt/ verb điều hướng, định hướng
standardized /ˈstæn.də.daɪzd/ adjective tiêu chuẩn hóa
hurdle /ˈhɜːdl/ noun rào cản
undermine /ˌʌndərˈmaɪn/ verb làm suy yếu, phá hoại
equitable /ˈekwɪtəbl/ adjective công bằng, bình đẳng
segregated /ˈseɡrɪɡeɪtɪd/ adjective tách biệt
blanket requirement /ˈblæŋkɪt rɪˈkwaɪərmənt/ noun phrase yêu cầu chung, quy định áp dụng cho tất cả

Hi vọng bài mẫu đã giúp các bạn hiểu thêm về luận điểm cho chủ đề về bài viết thi lái xe đạp này, chúc các bạn đạt điểm cao với những chủ đề tương tự nhé.